Activiteit

Parkeerdaken & hellingbanen

Parkeerdaken

Parkeerdaken ondergaan zowel thermische als mechanische belastingen. Bewegingen in het gebouw, door bv. temperatuurverschillen, kunnen scheuren en openstaande naden veroorzaken. Daarom is het belangrijk om een veilig en duurzaam vloersysteem te kiezen, dat gegarandeerd waterdicht is bij alle weersomstandigheden.

Eisen aan een parkeerdeksysteem:

  • Waterdicht
  • Scheuroverbruggend
  • Warmtewerend
  • Geluiddempend
  • Duurzame verharding
  • Goede drukverdeling
  • Optimale berijdbaarheid

1. Afdichting in bitumineus membraan

+ beschermlaag in gietasfalt + rijlaag in gietasfalt

Waterdichting in flexibele bitumineuze membranen wordt - afhankelijk van de oppervlakte en toegankelijkheid - machinaal of handmatig aangebracht met overlap tot een hoogkwalitatieve waterdichting. Het heeft een uitstekende hecchting op een betonnen of stalen ondergrond en is bijzonder compatibel met een beschermlaag in gietasfalt.

Voor dergelijk bitumineus membraan dient er vooraf een bitumineuze primer op de draagconstructie te worden aangebracht of bij een betonnen ondergrond zelfs beter een impregnatielaag.

Bij het uitvoeren van de tweede laag gietasfalt, de rijlaag, wordt deze met kwartszand ingestrooid om tot een stroeve waterdichte rijlaag te komen.

2. Afdichting in vloeibare waterdiching

+ BESCHERMLAAG IN GIETASFALT + RIJLAAG IN GIETASFALT

Flexibele synthetische waterdichting op basis van PMMA wordt handmatig aangebracht tot een hoog kwalitatieve waterdichting. Het heeft een uitstekende hechting op een betonnen of stalen ondergrond en kan hittebestendig worden uitgevoerd, zodat deze waterdichting perfect combineerbaar is met een beschermlaag in gietasfalt.

Bij het uitvoeren van de tweede laat gietasfalt, de rijlaag, wordt deze met kwartszand ingestrooid om tot een stroeve waterdichte rijlaag te komen.

3. Afdichting

+ BESCHERMLAAG/SLIJTLAAG IN VLOEIBARE WATERDICHTING

Flexibele ponsbestendige synthetische waterdichting op basis van PMMA wordt handmatig aangebracht tot een hoog kwalitatieve waterdichting. Het heeft een uitstekende hechting op een betonnen of stalen ondergrond en geeft een goede chemische weerstand tegen olie en vet, gecontreerd zuur en zout, alsook benzine.

Dergelijk waterdichtingssysteel us zeer snel toegankelijk. Door het instrooien van de tweede laag met kwartszand kan een anti-sliplaag gevormd worden die ook in alle RAL-kleuren kan afgewerkt worden.

4. Renovatie parkeerdak

Bij de renovatie van bestaande parkeerdaken wordt steeds in functie van het dak een werkplan opgemaakt waarbij de garantie op "ten alle tijde waterdicht zijn" een absolute vereiste is.

Een renovatie van een parkeerdak, bv. boven winkels, wordt zodanig gefaseerd uitgevoerd dat de waterdichting elke avond na het werk opnieuw gegarandeerd is.

Parkeergarages

1. Anti-slip bevloering in gietasfalt

Bij deze toepassing wordt een gietasfaltvloer als zwevende vloer toegepast en dit op een dikte van doorgaans 3 cm.

De anti-slip wordt bewerkstelligd door de gietasfaltvloer af te strooien met zand of in te strooien met fijne natuurlijke of gekleurde steenslag, waarbij er visueel kan gespeeld worden met kleuren en korrelgroottes.

2. Anti-slip bevloering in kunststof

Een acrylaatvloer is een volledig naadloos gegoten kunstharsvloer waarbij de harsen worden vermengd met gekleurd kwartszand. De vloer beschikt over sterke chemische en mechanische eigenschappen.

Acrylaatvloer is verkrijgbaar in alle RAL-kleuren, is erg onderhoudsvriendelijk, hygiënisch, slijtvast, vloeistofdicht en kan ook slipvrij en hittebestendig worden gemaakt.

Dankzij de zeer snelle droogtijd is een acrylaatvloer na slechts 2 uur reeds bruikbaar en belastbaar. Het slipvrij maken gebeurt door de vloer bij plaatsing in te strooien met kwartszand.

Bij de plaatsing van een acrylaatvloer is een vaste en droge ondergrond van essentieel belang.

Hellingbanen

1. Afdichting in bitumineus membraan

+ BESCHERMLAAG IN GIETASFALT + RIJLAAG IN GIETASFALT

Waterdichting in flexibele bitumineuze membranen wordt - afhankelijk van de oppervlakte en toegankelijkheid - machinaal of handmatig aangebracht met overlap tot een hoogkwalitatieve waterdichting. Het heeft een uitstekende hecchting op een betonnen of stalen ondergrond en is bijzonder compatibel met een beschermlaag in gietasfalt.

Er dient vooraf een bitumineuze primer op de draagconstructie te worden aangebracht of nog beter een impregnatielaag bij een betonnen ondergrond.

Dergelijk waterdichtingscomplex (waterdichtig + beschermlaag) beschikt over een ATG-keuring.

2. Afdichting in vloeibare waterdichting

+ BESCHERMLAAG IN GIETASFALT + RIJLAAG IN GIETASFALT

Flexibele synthetische waterdichting op basis van PMMA wordt handmatig aangebracht tot een hoog kwalitatieve waterdichting. Het heeft een uitstekende hechting op een betonnen of stalen ondergrond en kan hittebestendig worden uitgevoerd, zodat deze waterdichting perfect combineerbaar is met een beschermlaag in gietasfalt.

Bij het uitvoeren van de tweede laat gietasfalt, de rijlaag, wordt deze met kwartszand ingestrooid om tot een stroeve waterdichte rijlaag te komen.

3. Afdichting 

+ BESCHERMLAAG/slijtlaag in vloeibare waterdichting 

Flexibele ponsbestendige synthetische waterdichting op basis van PMMA wordt handmatig aangebracht tot een hoog kwalitatieve waterdichting. Het heeft een uitstekende hechting op een betonnen of stalen ondergrond en geeft een goede chemische weerstand tegen olie en vet, gecontreerd zuur en zout, alsook benzine.

Dergelijk waterdichtingssysteel is zeer snel toegankelijk. Door het instrooien van de tweede laag met kwartszand kan een anti-sliplaag gevormd worden die ook in alle RAL-kleuren kan afgewerkt worden.

4. Verwarmde hellingbanen

Wanneer hellingbanen naar parkeerkelders, parkeerdekken of opritten bij bevriezing slecht toegankelijk zijn, wordt steeds vaker een elektrisch verwarmingssysteem aangebracht in de gietasfaltverharding van de hellingbaan.

Bij een combinatie van luchtvochtigheid en een temperatuur die gladheid tot gevolg kan hebben, wordt via sensoren de verwarming van de hellinbaan geactiveerd zodat deze steeds toegankelijk blijft.

Het gietasfaltoppervlak dient te worden afgewerkt met een slip- en slijtvast instrooimateriaal zodat dit samen met de hellingbaanverwarming ervoor zorgt dat de hellingbaan goed berijdbaar en begaanbaar blijft in alle weersomstandigheden.